10e verslag Ommen/Hellendoorn - Holten/Laren - Reisverslag uit Ommen, Nederland van Pieterpad Bea - WaarBenJij.nu 10e verslag Ommen/Hellendoorn - Holten/Laren - Reisverslag uit Ommen, Nederland van Pieterpad Bea - WaarBenJij.nu

10e verslag Ommen/Hellendoorn - Holten/Laren

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Pieterpad

18 Januari 2015 | Nederland, Ommen

21 - 22 - 23 november 2014

Traject: Ommen – Hellendoorn (21 km) Holten- Laren 15 km)
Deelnemers: Jeanne/Lambert – Jannie/Wiljan – Alexander/Karin – Berry/Lia – Carla/Sandra – Henk/Theus
Verblijf: Bungalowpark Twenhaarsveld – Holten (Landal Greenparks)
Verslag: Theus en Henk
Na een aanvankelijk rustig begin van de vrijdagavond kwam de omslag na Flikken Maastricht. Met de jongens tegen de meisjes kwam er behoorlijk wat leven in de Brouwerij. De steeds creatiever wordende partijen zorgden voor hilarische momenten in een spannende strijd. De dames verloren uiteindelijk met een klein verschil in punten.
Een stevig ontbijt met de door Berrie ingekochte (gebakken) eieren en spek zorgden voor voldoende energie om de wandeltocht van Ommen naar Hellendoorn aan te kunnen. Van Ommen centrum, vanaf de brug over de Vecht stapten we richting Boswachterij Ommen, na een poosje kwamen we bij de eerste top van de Sallandse Heuvelrug De Besthmenerberg, 33 meter hoog met uitkijktoren. Enkele van onze groep gingen naar boven, maar de meerderheid maakte gebruik van de stop en rustte lekker even uit. In WOII waren de terreinen ingericht als concentratiekamp Erika, lager op de helling zagen we een klein monument ter herinnering aan de slachtoffers.
We liepen over uitgestrekte heidevelden (jammer dat ze niet in bloei stonden) richting de Archemerberg. De Archemerberg bevat goed drinkwater dat op natuurlijke wijze is gezuiverd. We troffen daar een fraaie drinkwaterpomp. Een mooie gelegenheid om even te stoppen, de pomp te bekijken en te rusten. Verderop liep de route langs een half uitgegraven enorme zwerfkei, Wiljan had nog energie genoeg om er bovenop te klimmen. Zo konden we nog duidelijker zien hoe groot de steen werkelijk was. Hierna vervolgden we onze weg naar Hellendoorn. We arriveerden hier ongeveer gelijk met Sint Nicolaas. Een prachtige(herfst) wandeling. Schitterend weer voor de maand november. Bij de plaatselijke Albert Heijn konden we niet alleen de boodschappen voor het avondeten inslaan maar tevens de koffie drinken waar we zo aan toe waren.
De zaterdagavond begon met een gourmet, wat ons goed smaakte, na een wandeltocht van toch 21 kilometer. ’s Avonds werd de wedstrijd tussen de jongens en de meisjes weer opgepakt. Dit keer waren de mannen in de minderheid, inmiddels was ook Karin aangesloten. Evenals de vrijdagavond was het een leuke strijd met veel plezier.
Zondagmorgen begonnen we moet goede moed, aan onze wandeling van het station Holten naar Laren. Dit was de dag van de lange lanen, en lange paden onverhard, verhard, veel rechte stukken, langs varkensboeren, en boerderijen uit 1931, over boerenerven en smalle paden. Schilderachtig was de route langs de beek met een dubbele rij beuken aan weerszijden.
Terug op ons vakantiepark, wachtte Lia ons op in een netjes opgeruimd huisje, zodat we meteen door konden naar de koffie met de appeltaart. Bij het inladen van de tassen kwam het voor dat Sandra de auto van Berrie en Lia wilde openen met haar eigen autosleutels, dat was lastig.
In Dongen hadden we een mooie afsluiting van het weekend. Ons moeder/Tante Cor/Oma, had samen met Tim fantastisch gezorgd. Heerlijke groentesoep, witlofschotel/zuurkoolschotel, en een heerlijk toetje van Tim na. Geweldig!

Pieterpad

Pieterpad story In 2012 werd door de familie Schellekens het plan opgevat om het Pieterpad te gaan lopen ter nagedachtenis aan Bea Schellekens. Totale afstand 492km. Er was snel een groep lopers van 11 personen gevormd. De groep werd gevormd door: Henk, Heinze & Alexander, Sandra, Lia & Berry, Carla, Jannie & William en Jeanne & Lambert. Eind 2012 werd er in Deurne een oefentocht gelopen van ca. 15 km. E.e.a. tot ieders volle tevredenheid en zonder blaren!

Actief sinds 20 Okt. 2013